keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Teema: Minä, perheeni, tullaan ystäviksi

Seuraavat noin 3 viikkoa mennään teemalla minä, perheeni ja tullaan ystäviksi.
   Tavoitteena olisi opiskella eri ruumiinosia ja niiden liikuttamista erilaisten jumppien ja laulujen avulla. Isommat tutkivat lisäksi mitä kaikkea minä oikein osaankaan. Haluisimme myös tehdä jokaiselle lapselle pienen sukupuun ja tähän tarvitaan kotien apua, jotta saadaan oksiin oikeita nimiä ja voidaan tarkastella, mistä minä oikein tulen. Syynissä ovat myös erilaisuus, erilaiset perheet ja kodit. Kun nyt olemme saaneet ryhmän kasaan, eikä suurempia muutoksia ole enää tulossa, olisi tavoitteena myös ryhmäytyminen ja toisiin tutustuminen.
  Isommat saavat opetella kirjoittamaan oman nimensä ja ikänsä. Opetellaan myös oikea ja vasen.
   Aloittelemme uimahallikäynnit, niistäkin seikkailuista lisää myöhemmin!

Katsotaan mitä saadaan aikaan!


Laulua ja jumppaa: Aloittelimme ruumiinosiin tutustumista aamupiirissä tällaisella laululla: "Jaakolla on silmät ja Jaakolla on suu, Jaakolla on silmät ja arvaas mikä muu?" Johon sitten seuraavan lapsen on löydettävä uusi ruumiinosa, vaikka korvat ja laulu jatkuu: "Liisalla on korvat ja Liisalla on suu, Liisalla on korvat ja arvaas mikä muu?" Ja näin jatketaan, kunnes jokainen on saanut sanoa yhden osan. Kun kaikki on käyty läpi, koitetaan muistaa, mitä jokainen on sanonut laulamalla "Minulla on silmät ja minulla on korvat, minulla on jalat ja minulla on kädet..."
   Yhtenä iltapäivänä tanssimme Fröbelinpalikoiden tahtiin, ohjaaja tietysti oivana esimerkkinä. Lauluina oli Taputan, Huugi-Guugi ja tietysti Sutsisatsi, joka räjäytti pankin ollen jälleen aivan hulvattoman hauska ja jokaisen lapsen mieleen. Nämä laulut ovat helppoja, koska ei tarvitse itse keksiä liikkeitä, vaan voi tehdä laulun mukaan.

Urheilukentällä: Maanantain urheilukenttäkeikalla otimme uudeksi leikiksi "Ankka ja hanhi"-leikin rinnalle "Kapteeni käskee". Tavoitteena löytää ruumiinosat ja tehdä niillä liikettä. Kapteeni käskee: Laita käsi korvalle, laita toinen käsi polveen, mene kyykkyyn, heiluta toisella kädellä, heiluta molemmilla käsillä, hypi yhdellä jalalla, pyöri, silitä tukkaa, x-hyppy, laita sormi nenälle, toinen käsi nilkkaan... Harjoitteena pienemmille hyvä, kun tarvitsee etsiä eri ruumiin osat ja laittaa kädet eri paikkaan. Vielä ei kiinnitetty huomiota kumpi käsi tai jalka oli kyseessä, isommille tämä tulee ehkä ajankohtaiseksi myöhemmin.

Sellasta tälläkertaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti